Toto je starší verze dokumentu!
Obsah
Skautský G Suite (dříve Google Apps)
Skautský G Suite (dříve Google Apps) je celý balík profesionálních služeb komerčně nazývaný G Suite for Education a zahrnující několik on-line nástrojů počínaje e-mailovou schránkou, přes zcela neomezené on-line úložiště a editor dokumentů až po univerzální Google účet, který můžete používat k přístupu k tisícům služeb na světě. Vše pěkně zabalené do úhledného balíčku přístupného přes skautIS a hlavně pro všechny členy a členky Junáka - českého skauta úplně zdarma!
Pro skautky a skauty jsou zcela zdarma součástí služeb G Suite (dříve Google Apps) následující nástroje a služby:
- E-mail (Gmail i Inbox; s neomezenou kapacitou na doméně @skaut.cz, @skautka.cz či doménách jednotek a akcí)
- Disk a on-line spolupráce (Google Drive; on-line úložiště souborů se zcela neomezenou kapacitou + editor dokumentů, tabulek, prezentací i formulářů)
- Skupiny (Google Groups for Business; rozesílací seznamy, konference a webové diskuze)
- Kalendář (Google Calendar; kalendář pro jednotlivce i sdílení s ostatními)
- Weby (Google Sites; nástroj pro snadnou tvorbu webových stránek)
- Classroom (Google Classroom; jednoduchý systém pro vzdělávání a předávání výukových materiálů)
Dále je možné používat všechny další služby společnosti Google i třetích stran (některé mohou být placené, či se speciálními podmínkami), do kterých se lze přihlašovat přes Google účet.
Google účet / e-mailová schránka
Abyste mohli skautské G Suite využívat, musíte si zřídit svůj skautských Google účet, tedy svou e-mailovou schránku, která vám zpřístupní všechny tyto služby. Založení osobní e-mailové schránky (Google účtu) má dostupné každý člen a členka Junáka - českého skauta přímo ve skautISu. Kromě osobních účtů lze zřizovat obdobným způsobem i e-mailové schránky (účty) jednotek a akcí.
Založení skautského Google účtu
- Založení osobní skautské e-mailové schránky (osobního účtu)
- První přihlášení a nastavení skautského účtu (e-mailové schránky)
Skautský účet na maximum
- Doufaktorové přihlašování - zvyšujeme zabezpečení účtu
Google skupiny
Google skupiny nabízejí nejen běžnou e-mailovou konferenci, ale také webový archiv pro skupinovou mailovou komunikaci, zajištění zasílání mailů přes jednu adresu k více adresátům a v neposlední řadě také možnost, jak na Google disku sdílet dokumenty nejen s jednotlivci, ale celými skupinami.
Založení a nastavení skupiny
Disk (on-line úložiště), Backup and Sync (Zálohování a synchronizace) a Drive File Stream (Stream souborů z disku)
Neomezené on-line úložiště pro dokumenty, fotografie i libovolné další typy souborů. Se soubory můžete pracovat on-line v rámci svého webového prohlížeče, ale také pomocí aplikací z mobilních telefonů a tabletů, či si do svého počítače nainstalovat i aplikace, které umožňují pracovat se soubory nejen on-line, ale i offline (bez připojení k internetu).
Pro počítače (Windows a Mac) jsou tedy pro skautský Google disk dostupné dvě aplikace. Každá z nich má trochu jiné zaměření a jejich funkce se liší (streamování je aplikace dostupná jen pro skautské G Suite služby, uživatelům obyčejných @gmail.com není k dispozici a je to jeden z dalších benefitů skautských Google služeb).
- Drive File Stream (v českém překladu Streamování souborů z disku)
- Backup a Sync (v českém překladu Zálohování a synchronizace)
Upozornění: Není vhodné mít nainstalované obě aplikace najednou. Doporučujeme používat spíše jen novější Streamování z disku, která je vhodná pro běžnou práci a neslouží „jen k zálohování dat“.
Vlastnosti | Drive File Stream | Backup a Sync |
---|---|---|
Přístup k souborům v „Můj disk“ | Ano | Ano |
Přístup k souborům v „Týmové disky“ | Ano | Ne |
Streamování souborů z disku (zobrazení zástupců souborů) | Ano | Ne |
Synchronizace vybraných složek z Google disku | Ano | Ano |
Synchronizace jednotlivých souborů z Google disku | Ano | Ne |
Používejte nativní aplikace, jako je MS Word a PhotoShop | Ano | Ano |
Zálohová složek, dokumentů i počítače | Ne | Ano |
Dokumenty, tabulky a prezentace (on-line spolupráce)
V rámci Google disku jsou dostupné i on-line editory pro práci s textovými dokumenty, tabulkový procesor a také editor prezentací.
Formuláře
V rámci Google disku je dostupný i editor on-line formulářů, které lze využívat k nejrůznějším dotazníkům, sběru přihlášek apod. Pokud tedy například potřebujete od rodičů nebo dětí rychle zjistit nějaké informace, není nic snazšího než použít on-line formuláře a dotazníky. Jednoduchá příprava dotazníku, přehledné a profesionální prostředí pro uživatele, automatické a přehledné zpracování výsledků dotazníku.
Vytvoření a použití formuláře
Týmové disky
Úplnou novinkou spojenou s Google diskem jsou v rámci skautských G Suite tzv. týmové disky. Ty umožňují vytvářet týmy, pro ně vytvářet složky a dokumenty a jednotlivým uživatelům či skupinám nastavovat různá oprávnění k datům v těchto týmových složkách. Proti běžným složkám obyčejně sdíleným tyto týmové složky přinášejí několik výhod a vylepšení (např. ve vztahu k vlastnění souborů). Tato nová funkce je postupně spouštěna uživatelům a bude dostupná jen skautským účtům.
Základní informace jsou již nyní dostupné v nápovědě Google Disku.
Kalendář
Google kalendář asi není nutné dlouze představovat. V několika následujících článcích jsou však ukázány možnosti jeho využití v oddílové či střediskové činnosti. Díky jednoduchosti a široké dostupnosti (aneb kdo dnes nemá vlastní účet @gmail.com nebo @skaut[ka].cz jakoby nebyl) je Google kalendář jedním z velmi univerzálních nástrojů pro plánování akcí či pro práci.
Pro úplné začátečníky
- Sdílení kalendáře (odkaz vede na oficiální nápovědu Google)
Možnosti využití
- Formulář propojený s rezervačním systémem (např. základny)